lördag, september 01, 2007

Saabs familjedag i Linköping

Saab fyller 70 år, så alla anställda fick komma på en familjedag i Linköping (med sina familjer, förstås). Vi åkte dit, pappa ville kolla på flygplansuppvisningen, jag och Sara ville kolla på artisterna och mamma... följde bara med, antar jag.

Vi åkte 8.30. Stannade och fikade lite bortanför Askersund, åkte vidare, och kom fram till Linköping kl 11 ungefär. Vi kom precis lagom för att se BWO uppträda. Mamma gillar inte Alexander Bard, så jag tog extra många bilder på honom, bara så jag ska kunna visa henne, hihi :) Efter att de hade spelat några låtar var det Tobbe Trollkarl på scenen. Det var kul, han verkade bara lite väl överenergisk (heter det så?) ibland. Småbarnen tyckte att det var kul när han gjorde "fel" och skrek "NÄÄÄÄÄÄÄ!!!" hela tiden xD Fast det var ju rätt så kul, men ändå.

Sen gick vi upp på en kulle och åt mat. Den var djupfryst, kycklingfilé och makaroner. Makaronerna smakade papp, jag varnar er, ät inte frysta makaroner! Jag åt mast bara kycklingen.

Klockan 13.30 var det flyguppvisning. Innan var jag livrädd för att ett plan skulle störta på publiken, det skulle ju kunna hända! Dessutom var han som kraschade med ett flygplan( på samma ställe som vi var på) för ca 19 år sen (hm, innan jag var född, men mamma och pappa säger att den där filmen när han störtar eller vad det nu var har visas måånga gånger på tv och så) sån där speaker. Det kändes ju inte lugnare då heller.
Efter ett tag glömde jag bort att vara rädd. Flygplanen som mullrade mest var roligast. Speciellt när de flög förbi en, och så tänkte man först "Åh, vilket tyst flygplan, vad häftigt", och sen när det har flugit förbi kommer världens muller, som om luften skärs sönder, och det kändes som om man var i en krigszon eller nåt.

Efter flyguppvisningen uppträdde Linda Bengtzing (eller hur hon nu stavas…) på scenen. Jag kom rätt så nära, eller ja, jag var väl inte jättelångt bort, om man säger så. När hon var klar gick vi till bilen och åkte hem.

Vi stannade i Motala och åt mat (jag fick inte McDonald´s eller Max som jag ville, men jag tog hamburgare på resturangen i alla fall). Sen åkte vi hem.
Jag hatar verkligen de sju milen från Askersund till Karlskoga (där jag bor). Vägen är krokig och pappa tycker att det är jättekul att köra fort i kurvorna där. Alldeles för fort. Det finns även två raksträckor där han gillar att köra om bilar på. Jag sitter alltid och skriker att han ska sakta ner.

Bilder från flyguppvisningen och artistuppträdandena kommer. Okej, inte särskilt många flygbilder, det är väl inte så kul. Dessutom snodde pappa min kamera och fotade flygplanen, jag har knappt fotat en enda flyguppvisningsbild. Men det gör inte så värst mycket, faktiskt.

Inga kommentarer: